Alle vet at trening er sunt og noe som utvilsomt er godt for kroppen. Dette er det ingen tvil om. Trening er allikevel noe som mange er svært usikre på hvordan de skal forholde seg til.

Det jeg da tenker på er hvordan man skal trene, hvor mye man skal trene, om man skal løpe, om man skal løfte vekter, om man skal delta i lagidrett eller individuell idrett... ja, du skjønner: det er faktisk ganske mye å forholde seg til - og det er nettopp dette BedreMeg.no skal handle om!

En bedre meg!

Utsagnet 'en bedre meg' høres nok noe verre ut enn hva det er meningen at det skal gjøre. Alle er mer enn god nok! Det jeg tenker på i dette tilfellet er de som virkelig har lyst til å trene eller rett og slett bare ønsker å være litt mer i bevegelse. Det er mange som kjenner at formen nok kunne vært ørlite bedre og at mange ting i dagliglivet hadde blitt litt enklere. Det er først og fremst det jeg tenker på når jeg bruker utsagnet 'en bedre meg'!

Det er sant det som påstås: det er mange ting som blir litt enklere når man er i bedre form enn hva man tidligere har vært. Det handler ikke om at man skal trene som en toppidrettsutøver - kanskje tvert i mot.

Det handler om at et økt aktivitetsnivå fører med seg mange fordeler i motsetning til hva situasjonen er når man sitter mye stille. Trening gir bedre søvn, mer overskudd, kanskje litt lettere pust og mye annet. For andre vil treningen være viktig i forhold til å gå ned i vekt om man skulle være overvektig. Hvorfor vi er i aktivitet vil derfor variere fra person til person, men det handler i bunn og grunn om å føle seg litt bedre.

Å bli en bedre meg - med andre ord.

Hva kan jeg tilby her?

Nå er det slik at det ikke finnes noen snarveier til en bedre form, men det finnes enkle måter å starte på. Alt i alt handler det rett og slett om å komme i gang! Å krysse den hersens dørstokken, finne frem det hoppetauet, snøre på seg joggesko / skisko, pakke gymbagen eller ta på turskoene. Man må enkelt og greit bare bestemme seg, og jeg ønsker å være en som kan komme med inspirasjon til deg som ønsker å komme i litt bedre form.

Så: det første rådet mitt vil derfor være å be deg om å bestemme deg for å komme i gang! Ikke gjør noe overilt, men bruk tid til å tenke litt på hvordan du kunne tenke deg å trene.

Har du et mål med treningen? Det er vel og bra og noe som er veldig målbart. Ønsker du å løpe, så kan det være greit å skaffe seg et mål. Kanskje vil du delta i et løp? Kanskje ønsker du å klare å løpe 3000 meter i strekk? Målet kan være hva som helst, og ingenting er for dumt eller for enkelt.

Noe annet som er svært viktig: innarbeid deg gode vaner. Treningsvaner er noe som er veldig undervurdert. Dette betyr at du ikke skal starte for hardt. Gjør du dét er risikoen stor for at du ender opp med skader eller vondter. Dette gjør at du kanskje må ta en pause, og dette igjen gjør at du faller ut av rutinene nesten før du har begynt.

De gode treningsvanene sørger for at du oppnår kontinuitet, og kontinuitet er nøkkelen til å komme i bedre form. Start med 2-3 ganger i uken, og da pent og rolig. Dette er mer enn nok i starten for en kropp som ikke har vært vant til å være i aktivitet!

Bevegelse i livet fører mye godt med seg!

Egen erfaring

Jeg vet hvor vanskelig dette kan være. Tro meg på det. Jeg var for det første svært stillesittene og litt for glad i livets goder. Mat, drikke og minimalt med aktivitet førte til et kiloene la seg som en klam vott rundt hele kroppen min. I disse nattetimene var den velkjente Norges Automaten min aller beste venn. Det sier seg selv at dette ikke var bærekraftig over tid.

Noe måtte skje - og jeg ble rett og slett frelst av løping!

Jeg skal komme mer inn på min forvandling i livsstil på andre steder her på nettsiden, men ting som rask fremgang, stagnering, skademareritt og store opplevelser er noen av stikkordene som kan nevnes.

Konklusjonen er imidlertid rasende enkel: kan jeg, så kan du!

Velkommen hit og bli gjerne værende!